کارخانه تولید نمک صنعتی نوین نمک


نمک صنعتی

نمکی است که درجه ی خلوص آن کمتر از ۹۵ درصد است و عمده تفاوت آن با نمک خوراکی در درجه ی خلوص پایین تر و یددار نبودن است . درجه ی خلوص نمک خوراکی ۹۹٫۲ درصد است و چون این نوع نمک فرایند تصفیه و پالایش را طی کرده باعث ایجاد سنگ کلیه و دیگر مشکلات نمی گردد .

نمک صنعتی کاربردهای زیادی دارد و صنایعی مانند تصفیه خانه ها , دباغی ها , اسیدسازی , تولید مواد شوینده و صنایع دیگر از بزرگترین مصرف کنندگان نمک صنعتی هستند .

ایران دارای معادن نمک بسیاری است و در تولید نیز جزء بیست کشور برتر دنیا در زمینه ی تولید نمک محسوب می شود اما به دلیل گران بودن خط تصفیه ی نمک , بخشی از نمک ها به صورت تصفیه نشده ( بسته بندی نمک صنعتی و فروش آن در بازار به نام نمک خوراکی ) وارد بازار مصرف غذایی می شود . همچنین استان سمنان از بزرگترین تولیدکنندگان نمک صنعتی در کشور می باشد

 

انواع مختلف نمک صنعتی و کاربردهای آن

کاربردهای نمک صنعتی

نمک صنعتی کاربردها و موراد استفاده مختلفی در صنایع مختلف دارد، بخشی از مصارف نمک صنعتی عبارت اند از :

  • نمک صنعتی برای دامپروری ها و دامدار
  • سنگ نمک صنعتی برای سختی گیری آب
  • نمک صنعتی برای استفاده در تصفیه خانه ها
  • کاربرد سنگ صنعتی برای احیای رزین
  • استفاده سنگ نمک برای دیگ بخار و بویلر

انواع نمک صنعتی

نمک صنعتی در نوع ها و گریدهای مختلف تولید و استفاده می شود. برخی از مهمترین انواع نمک صنعتی و معدنی عباتند از: نمک شکری، نمک شیلاتی، نمک نخودی، نمک صدفی، نمک پودر، نمک جاده، نمک حفاری
در ادامه به بررسی برخی از انواع مختلف نمک های صنعتی پرداخته می شود.

 

۱ – نمک صدفی یا نمک صنعتی ۱۲۰و ۱۳۰: این نوع نمک ریزترین سایز نموک دانه بندی، قبل از نمک پودری و یا نمک نرم صنعتی می باشد . بلورهای این نوعاز نمک، درخشتدگی و شفافیت زیادی دارد از این رو به آن نمک صدفی می گویند. نمک صدفی از نظر اندازه و سایز دانه ها به نمک تصفیه بسیار شبیه است.
۲ – نمک شکری یا نمک صنعتی ۱۱۰یا همان نمک حفاری: این نوع نمک که که به علت شباهت زیاد سایز دانه های آن به دانه های شکر به نمک شکری مشهور است. از پر مصرف ترین دانه بندی های نمک صنعتی در صنعت نمک است. به علت اندازه دانه های این نوع، مش ۱۱۰ نیز نامیده می شود..از جمله کاربردهای مهم این نمک استفاده در گل حفاری، فرایند نمک سود کردن گوشتها مخصوصا گوشت خوک در کشور گرجستان واستفاده در پنیر لیقوان وغیره است.
۳ – نمک صنعتی ۱۰۰ : دانه ها و بلورهای این نوع نمک اندکی درشت تر از دانه های شکر (تقریبا دوبرابر) میباشند
۴ – نمک صنعتی : ۹۰ سایز دانه بندی های این نوع نمک صنعتی شامل دانه های کمی ریز تر از دانه نخود است. به علت اندازه تقریبا یکسان و منظم دانه ها،این نوع را مش ۹۰ نامیده اند.
۵ – نمک شیلاتی: سنگ نمک بعد از اینکه وارد دستگاه خردکن می شود، قطعه های بزرگ سنگ نمک را شکسته شده ونمک خردشده با اندازه ۵تا۱۰ میلی متر تولید می شود. دانه های نمک شیلاتی اندازه ای بزرگ تراز یک دانه نخود وکوچکتراز یک گردو که تقریبا بزرگترین سایز دانه بندی محسوب می شود.، دارد. دلیل نامگذاری نمک شیلاتی استفاده عمده این دانه بندی در صنعت شیلات و همچنین گندزدایی می باشد. البته این تنها یکی از موارد استفاده نمک شیلاتی است. مصارف دیگراین نوع نمک در سختی گیری آب ، احیای رزین های غیر فعال شده، صاب کاری های بسیار دقیق وقطعات ریز،صنعت چرم سازی و دباغی ،پنیرسازی و بسیاری از صناعی دیگر می باشد.
۶ – نمک پودر صنعتی (نمک صنعتی نرم) : در نهایت آخرین دسته نمک های صنعتی تصفیه نشده از نظر سایز دانه ها، نمک پودری است . به دلیل مصارف و کاربردهای صنعتی زیاد، به این نوع، نمک نرم صنعتی نیز می گویند.کاربرد اصلی این نوع نمک در تولید اسید و دان و نهاده های مرغ و طیور است.

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید ...