خرید نمک تصفیه یددار برای افغانستان

نمک تصفیه شده سودمند

نمک سودمند


نمک تصفیه شده سودمند چیست؟

نمک تصفیه یددار به نمکی گفته می شود که در آن تمام ناخالصی های محلول اعم از آهک، شن و ماسه و ناخالصی های نامحلول مانند فلزات سنگین طی فرایندی در کارخانه از بین می رود.

نمک های مصرفی بهتر است از نوع تصفیه شده و یددار باشند چرا که نمک های تصفیه شده یددار سودمند به دلیل خلوص بالایی که دارند ید را بهتر و به مدت زمان بیستری حفظ می کنند.

ذخیره و نگهداری نمک تصفیه شده یددار سودمند همواره با مشکلاتی همراه هست زیرا که نگهداری آنها به مدت بیشتر از شش ماه باعث ازبین رفتن مقداری از ید آن میشود. برای حفظ ید در نمک های تصفیه شده یددار سودمند باید آن را در محیطی دور از نور و رطوبت و در ظرف های پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه ای رنگی و تیره نگهداری کنید و بهتر است برای اضافه کردن نمک به غذا در زمان طبخ آن را انتهای پخت اضافه کنید که ید موجود در نمک از بین نرود.

نمک تصفیه نشده به دلیل داشتن ناخالصی ممکن است در افرادی که سابقه بیماریهای گوارشی، کلیوی و کبدی دارند موجب بروز ناراحتی شود در نظر داشته باشید که مصرف مداوم نمک تصفیه نشده برای افراد سالم نیز موجب بیماری های گوارشی،کلیوی، کبدی و حتی کاهش جذب آهن شود.

نمک تصفیه شده سودمند
نمک تصفیه یددار سودمند

 

ید در چه موادی قرار دارد؟

آب دریا به طور طبیعی سرشار از ید است. بنابراین تمامی موجوداتی که در دریا هستند مانند: میگو، ماهی، جلبک و دیگر موجودات دریایی ماده ید را دارند. اما آیا یک فرد در طول روز به چه اندازه می‌تواند از غذاهای دریایی استفاده کند تا میزان ید مورد نیاز بدنش تامین شود؟!

درست متوجه شده‌اید! چنین چیزی تقریبا امکان ندارد. بنابراین بسیار از کارشناسان و پزشکان بررسی کردند که ید باید در مادۀ غذایی قرار بگیرد که هم ارزان است و هم می‌تواند براحتی و بصورت روزمره در مصرف غذایی همگان قرار دارد.

نمک تصفیه یددار سودمند بهترین منبع برای تامین ید مورد نیاز بدن است.

نمک تصفیه شده سودمند
نمک سودمند

 

چرا باید نمک تصفیه شده یددار استفاده کنیم؟

ید یکی از عناصر نادر در طبیعت است  که بدن انسان روزانه به میزان کمی به آن نیاز دارد. مهم ترین کارکرد ید در بدن شرکت در ساختمان هورمون های تیروئیدی است که نقش مهمی در رشد و تکامل اندام های حرکتی و سیستم عصبی، عملکرد طبیعی مغز، حفظ دمای بدن، تولید انرژی و سوخت و ساز ایفا می کند.

غذاهای دریایی مانند ماهی و میگوی آب شور سرشار از منابع غذایی ید هستند؛ همچنین مقدار ید موجود در شیر، لبنیات و تخم مرغ با توجه به میزان ید خاکی که حیوان در آن پرورش یافته، متغیر است. از آنجایی که خاک بسیاری از مناطق جهان از جمله ایران میزان ید کافی ندارد و همچنین سرانه مصرف غذاهای دریایی در ایران پایین است، مصرف نمک تصفیه یددار برای پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید، ضرورت دارد.

نمک یددار  و فواید آن برای بدن

نمک یکی از موادی است که در هر خانه‌ای یافت می‌شود. اما چرا در طول سال های گذشته بسیاری از کارشناسان تاکید بر مصرف نمک یددار داشته‌اند؟!

اول از همه به دلایل خواصی که درباره ید در مطالب بالا ذکر کردیم. دوم اینکه بروز بیماری هایی مانند گواتر، اختلالات عصبی، اختلال در سیستم ایمنی بدن، اختلال در سیستم مغزی و رشد کودکان عقب مانده و بسیاری از مشکلات دیگر، باعث شد بسیاری از پزشکان و کارشناسان تغذیه بررسی کنند و در نهایت به کمبود ید در بدن پی ببرند.

البته این بدین معنی نیست که از امروز مصرف نمک یددار خود را چند برابر کنیم. زیرا بطور طبیعی مصرف زیاد هر ماده غذایی می‌تواند برای بدن مضر باشد و نتیجه معکوس بدهد.

امروزه نمک یددار در هر خانه‌ای براحتی قابل دسترس است، در هنگام پخت غذا و یا مصرف غذای روزانه می‌توانیم با مصرف تنها 5 گرم نمک تصفیه یددار سودمند، این مشکل را در بدن خود حل کنیم.

نمک تصفیه شده
نمک یددار سودمند

نمک یددار دریایی

ید یک ماده مغذی ضروری است و بدن انسان برای تولید دو هورمون تیروئیدی که برای اهداف مختلف به آن نیاز دارد به نمک ید دار دریایی نیاز دارد و قبل از تولد و در دوران نوزادی، این هورمونهای تیروئید برای رشد سیستم عصبی و مغز ضروری هستند.

در مراحل بعدی زندگی، بزرگسالان برای کنترل متابولیسم و تنظیم سایر هورمونهای بدن به این هورمونهای تیروئیدی نیاز دارند. بدون ید کافی قبل از تولد، در نوزادی و در دوران کودکی، کودکان ممکن است به کوتولگی و عقب ماندگی ذهنی مبتلا شوند و در بزرگسالی سطوح ناکافی ید می تواند منجر به ضعف مهارتهای فکری و انحطاط ذهنی، همراه با سرطان تیروئید، ناباروری، متابولیسم کند و سایر مشکلات شود.

در دهه 1900، پزشکان متوجه علائم کمبود شدید ید در بین مردم ایالات متحده شدند، به گفته دانشگاه هاروارد، شایع ترین این علائم گواتر بود که در دهه 1920 شیوع زیادی داشت و در پاسخ، گروهی از کارشناسان ایالات متحده پیشنهاد کردند که ید به نمک اضافه شود.

این استراتژی قبلاً در سوئیس به خوبی جواب داده بود، بنابراین راه حل معتبری به نظر می رسید و نمک یددار برای اولین بار در سال 1924 در میشیگان فروخته شد و تا پایان همان سال صادرات نمک در سراسر کشور در دسترس قرار گرفت و در عرض ده سال، بروز گواتر در میشیگان از 30 درصد به کمتر از 2 درصد کاهش یافت.

نمک یددار تصفیه شده

با این حال، نمک تصفیه یددار نسبت به سایر انواع نمک برتری دارد، اما باید دانست که نمک یددار تصفیه شده بسیار بهتر از دیگر نمکها می باشد . به همین دلیل سرآشپزها آن را ترجیح می دهند زیرا چسبندگی بهتری به پوست، هم برای ماهی و هم برای گوشت دارد و این پایبندی نه تنها فرآیند چاشنی را بسیار آسان تر و ساده تر می کند، بلکه به مسئول غذا اجازه می دهد تا به راحتی مقدار مناسب نمک را در غذا قرار دهد.

نمک تصفیه
نمک تصفیه یددار

انواع دیگر نمک که به خوبی نمی‌چسبند، می‌توانند به راحتی از دست نگهدارنده، نمک‌زدایی غذا یا زیر نمک بریزند و وقتی صحبت از طعم و مزه به میان می آید. هر دو نوع نمک، چه قبل و چه بعد از پختن، نتایج مشابهی دارند، با تفاوتهای بسیار کمی در نتایج و با این وجود، نمک یددار کمی رقیق‌تر از نمک کوشر است بهتر است به عنوان نمک خوراکی، برای پخت و پز یا چاشنی غذاهایی مانند سالاد و سوپ استفاده شود.

برای هر نوع استفاده دیگری که ممکن است داشته باشید، نمک کوشر بهتر است، فقط به این دلیل که به شما امکان می دهد غذای خود را دقیقاً تا جایی که می خواهید به راحتی مزه دار کنید و نمک یددار باید بیشتر به عنوان راهی برای درمان کمبود ید استفاده شود.

زیرا در هر نوع مصرف دیگری به جز برای سرو نمک رقیق، ضرری نسبت به نمک کوشر دارد و جدا از فواید سلامتی که در بالا ذکر شد، نمک یددار مقدار دیگری نیز تولید می کند.

نمک سودمند
نمک تصفیه شده

برای تندرستی بدن خود می بایست از نمک یددار استفاده نمایید که می توانید آن را از طریق این سایت فراهم کنید، فقط کافیست از طریق شماره درون سایت با ما تماس حاصل نمایید

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *