کارخانه تولید نمک خوراکی و صنعتی استان سمنان


تولید نمک خوراکی و صنعتی

سنگ نمک از زمان های بسیار قدیم وجود داشته است اما کاربرد های بسیار گسترده ای برای این مجصول هست که سبب شده است تولید کنندگان و مصرف کنندگان رقابت زیادی را در صنعت نمک داشته باشند و رقابتی ترین کاربرد استفاده از نمک صنعتی را تعیین کنند.

یکی از مشخصات عمومی نمک صنعتی این است که درجه خلوص نسبتا کمتری نسبت به نمک خوراکی دارد و تفاوت اصلی آن نسبت به نمک های دیگر نیز همین درجه خلوص پایین تر آن است اما این نوع نمک تصفیه شده نیست و به دلیل خالص بودن و اصلاح نمک خوراکی باعث ایجاد سنگ کلیه و مسائل مشابه دیگر نیست.

کشور ایران معادن نمک بسیار زیادی دارد و جز بیست کشور تولید کننده نمک های معدنی در جهان است ولی به دلیل هزینه بالای فرایند تصفیه  قسمتی از نمک استخراج شده از معادن و دریاچه های نمک را به عنوان نمک خام صنعتی به بازار مواد غذایی می دهد.

نمک اپسوم

نمک خوراکی

نمک‌ خوراکی چگونه به دست می‌آید؟

نمک‌‌ها یا از معادن سنگ نمک استخراج می‌شوند و یا از آب دریاها به‌دست می‌آیند. در هر دو صورت، نمک‌ها دارای ناخالصی‌هایی هستند که طی فرآیند تصفیه از نمک جدا می‌شود و درنهایت نمک خوراکی به دست می‌آید.

مشکل نمک‌ خوراکی

نمک خوراکی یا همان سدیم کلراید رایج‌ترین نوع نمک است. ایراد اصلی نمک‌های خوراکی، جذب بالای رطوبت و خاصیت چسبندگی آن‌ها است. به همین خاطر با اضافه کردن مواد خاصی، از چسبیدن ذرات آن جلوگیری می‌کنند.

نمک‌های تصفیه‌شده را تا حدی می‌توان سدیم‌کلراید خالص (بیش از ۹۹ درصد) در نظر گرفت. در بسیاری از کشورها ید نیز به نمک تصفیه‌شده اضافه می‌شود.

نمک کوشر

نمک کوشر یکی از انواع نمک خوراکی است که با توجه به سایز بزرگی که دارد می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای مصارف خوراکی باشد. سایز درشت آن باعث می‌شود بتوانید مصرف نمک را کنترل کنید. نکته قابل‌توجه در این نمک این است که برندهای مختلف از نمک کوشر، دارای شوری‌های متفاوتی هستند. پس در هنگام خرید به برند محصول توجه کنید.

نمک هیمالیایی سیاه

این نمک که قهوه‌ای تیره‌رنگ مایل به قرمز است، در جنوب شرقی آسیا و از پختن سنگ نمک با زغال‌سنگ، گیاهان و پوست در کوره به‌دست می‌آید. این نمک با توجه به طعم خاصی که دارد در دستورات غذایی خاص و به‌خصوص برای دستور غذاهای مربوط به گیاه‌خواران برای ایجاد طعمی شبیه به طعم تخم‌مرغ، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نمک ترشی

نمونه‌ای دیگر از نمک خوراکی، نمکی است که برای درست کردن انواع ترشی مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این نمک هیچ‌گونه ید و یا مواد معدنی موجود نیست.

نمک سیاه هاوایی

این نمک نمونه‌ای دیگر از انواع نمک خوراکی هست که با افزودن زغال فعال به نمک دریا، به‌دست می‌آید. طعم این نوع نمک بسیار قوی است و ازآنجایی‌که دیگر نیازی به فرآیند پخت ندارد، بر روی غذاهای آماده ریخته می‌شود.

نمک خوراکی چه مشکلی ایجاد می‌کند؟

نمک خوراکی صنعتی یا همان سدیم کلراید رایج‌ترین نوع نمک است. ایراد اصلی نمک‌های خوراکی، جذب بالای رطوبت و خاصیت چسبندگی آن‌ها است. به همین خاطر با اضافه کردن مواد خاصی، از چسبیدن ذرات آن جلوگیری می‌کنند.

نمک‌های تصفیه‌شده را تا حدی می‌توان سدیم کلراید خالص (بیش از ۹۹ درصد) در نظر گرفت. در بسیاری از کشورها ید نیز به نمک تصفیه‌شده اضافه می‌شود. نمک‌های یددار دانه‌های بسیار ریزی دارند. برخی از نمک‌های ید دار از انواعی هستند که حتماً باید در فرآیند پخت از آن‌ها استفاده شود و به‌دلیل داشتن ید، به‌صورت خام مورداستفاده قرار نمی‌گیرند.

کارخانه تولید نمک صنعتی

نمک صنعتی کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف دارد. کاربردهای صنعتی نمک بسیار زیاد است. نمک صنعتی و معدنی در صنایعی مثل تولید مواد بهداشتی و مواد شوینده، تولید اسید، برنزه کردن پوست، تصفیه آب و فاضلاب و بسیاری از صنایع دیگر کاربرد دارد.

نمک صنعتی در نوع ها، کاربرد ها و درجه های مختلف تولید و استفاده می شود برخی از مهمترین  انواع نمک های معدنی و صنعتی عبارتند از: نمک شکری، نمک شیلاتی، نمک پودری، نمک صدفی که در ادامه به بررسی انواع نمک های صنعتی می پردازیم.

1_ نمک صنعتی 120 و 130: این نمک کوچکترین اندازه درجه بندی قبل از پودر نمک یا همان نمک نرم صنعتی است. بلورهای این نمک شفافیت و وضوح  زیادی دارند که به آن نمک شور هم می گویند و معمولا اندازه های این نمک همگی یکسان است.

2_ نمک صنعتی شکری یا 110: این نمک به  خاطر شباهت زیاد آن به چغندر قند شناخته شده است و یکی از فرمول های پرمصرف در صنعت نمک است و با توجه به اندازه دانه های آن 110 نامیده می شود از مهمترین کاربردهای این نمک می توان به گل کاری و نمک پاشی گوشت و پنیر و غیره اشاره کرد.

3_ نمک صنعتی 100: کریستال ها و دانه های  این نمک کمی بزرگتر از دانه های شکر هستند.

4_ نمک صنعتی 90: اندازه این نوع نمک صنعتی کمی بزرگتر از دانه نخود استو با توجه به اندازه تقریبا یکنواخت دانه ها  به آن ها مش 90 گفته می شود.

5_ نمک شیلاتی: سنگ نمک از معادن استخراج می شود و توسط دستگاه های سنگ کوبی در کارخانه کوبیده می شود و به سایزهای مختلف تقسیم می‌شوند. از طریق بالابر به سرند منتقل می‌شوند و سرندها سایزها را تفکیک می کنند و به مخزن منتقل می کنند. این سایز نمک صنعتی در کارخانه از طبقه اول یا دوم سرند تفکیک می شود.نمک شیلاتی صنعتی معمولاً از 8 مش یا 2.8 میلی متر درشت تر است. گاها تا 3 مش یا حتی 7 میلی متر میرسد. این نوع نمک بزرگترین اندازه را در میان نمک های صنعتی دانه بندی دارد.البته این نوع نمک میتواند از اندازه یک دستی یعنی از 8مش تا6مش تهیه و به مشتری عرضه شود. این نوع نمک به دلیل گرانول درشتی که دارد مقاوم در برابر رطوبت است کلوخه نمی‌شود.

6_ نمک صنعتی پودری: این نمک کاملا به صور پودر شده و نرم است و کاربردهای صنعتی زیادی دارد که یکی از مهمترین کاربردهای آن تهیه اسید و ماکیان است.

 قیمت نمک صنعتی

کاربردهای بسیار زیاد نمک صنعتی از جمله استفاده در آب و فاضلاب، طیور، اسیدی، بهداشتی،حفاری و تولید مواد شوینده باعث شده است که مشتریان بسیار زیادی در سراسر دنیا داشته باشد بنابراین ما این نمک را به کشورهای اسیایی، اروپایی و مشترک المنافع صادر می کنیم.

نمک صنعتی ایران با بهترین بسته بندی و تحت مجوز معدن شیمیایی ایران و با بهترین مواد خام نمک مطابق با استاندارد ASTM  صادر می شود.

 

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *