تهیه نمک بدون ید استاندارد خالص


تهیه  نمک بدون ید و یددار تصفیه شده استاندارد با روش تبلور مجدد خالص به سادگی امکان پذیر می باشد. حتی شما در منزل هم می توانید نمک خالص استاندارد بدون ید را تهیه کنید.
درست است که نمک در دو نوع دریایی و سنگ نمک در بازار موجود می باشد، اما در ایران، نمک ها از نظر ساختار، به دو دسته کلی یددار و بدون ید تقسیم بندی می شوند.
ایرانیان به دلیل اینکه سرانه مصرف ماهی و غذا های دریایی در میان آن ها پایین است، افراد نمی توانند تمامی عناصر مورد نیاز برای بدن را به کمک خوراکی ها و غذا های روزمره تامین کنند. به همین دلیل است که درصد شیوع بیماری گواتر و یا التهاب غذ تیروئید که به دلیل کمبود ید در بدن می باشد، رو به افزایش است. یکی از بهترین گزینه هایی که می تواند به همراه نمک مصرفی وارد بدن شده و نیاز بدن را تامین کند، ید می باشد. البته در رابطه با نمک بدون ید و یددار در بین پزشکان و متخصصان تغذیه اختلاف نظر است و هرکس بسته به نظریه و تجربیات خود، استفاده یا عدم استفاده از هر کدام این نمک ها را به مردم توصیه می کنند.

ویژگی نمک استاندارد و خالص چیست؟

همه شما می دانید که تولید نمک در کارخانه های صنعتی صورت نمی گیرد و کارخانه ها و کارگاه ها، تنها وظیفه حذف ناخالصی های سنگ نمک و یا  نمک دریا را داشته تا بتوانند نمک طعام را به دست آورند.
اما در حالت کلی، نمک طعام استاندارد و خالص، نمکی است که هیچگونه افزودنی و ناخالصی به همراه نداشته باشد و در تصفیه آن به روش های مختلف و مطمئنی از قبیل تبلور مجدد تکیه شود.
جالب است بدانید در بازار نمک ایران که جزو معدود کشور های عرضه کننده نمک یددار می باشد، کارخانه های تولیدی هم هستند که در خط تولید و آماده سازی نمک طعام، از ید و عناصری از این قبیل استفاده نکرده و نمک بدون ید را روانه بازار فروش می کنند.
چون ایران برای داشتن ید، متکی به کشور های خارجی بوده و تولید آن در کشور صورت نمی گیرد، هزینه های زیاد برای واردات، تحریم ها و مسائلی از این دسته سبب شده تا از نظر اقتصادی، استفاده از ید در نمک خوراکی چندان به صرفه نباشد. به همین دلیل است که برخی از کارخانه ها، از اضافه کردن ید به نمک استاندارد جلوگیری کرده و یا درصد آن را کاهش می دهند.
اما نمی توان به این راحتی گفت که نمک بدون ید، از کیفیت کمی برخوردار است. زیرا در زمان های گذشته، نمک استاندارد مصرفی مردم نمکی بوده است که ید در آن وجود نداشته و به روش های مختلفی هم تصفیه می شده است.

نمک بدون ید

طرز تهیه نمک بدون ید و خالص

شاید این سوال در ذهنتان به وجود آمده باشد که می توان به کمک نمک دریا و یا سنگ نمک، خود در منزل نمک خوراکی خالص تهیه کنید یا خیر؟
پاسخ به این سوال مثبت است. همانطور که گفته شده، کارخانه های عرضه کننده نمک در بازار، تنها وظیفه تصفیه نمک را داشته و آن را تولید نمی کنند.
شما هم می توانید با حل کردن نمک دریا ناخالص و سنگ نمک استخراجی از معادن در آب، ناخالصی ها را جدا کرده و برای به دست آمدن بلور های نمک خوراکی، محلول مورد نظر را حرارت دهید. توجه داشته باشید که این راه، روشی برای تهیه نمک بدون ید بوده و ید در این نوع از نمک خوراکی، نقشی را ایفا نخواهد کرد.
اگر می خواهید در خصوص طرز تهیه نمک در کارخانه های تولیدی که به روش های مختلفی از قبیل تبلور مجدد اقدام به تولید نمک طعام می کنند اطلاعاتی به دست آورید، پیشنهاد می شود سایت های اینترنتی موجود در فضای مجازی را از طریق موتور های جستجو پیدا کرده و مطالب مرتبط با این موضوع را مورد مطالعه قرار دهید تا مطلع شوید که چه نوع نمکی در بازار فروش، نمک استاندارد شناخته می شود و استفاده روزانه کدامیک از نمک ید دار و یا بدون ید به صورت روزانه مفید تر خواهد بود.
جهت خرید و فروش این محصول میتوانید با ما در ارتباط باشید:
مدیر فروش: مهندس بهزاد بیوتی
راه های ارتباطی:شماره موبایل: 09120437535شماره موبایل: 09364130149آدرس کانال: businesssalt@

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *