نمک تصفیه شده سودمند در انواع بسته بندی

نمک تصفیه شده سودمند

نمک سودمند


نمک تصفیه شده سودمند چه نقشی در بدن دارد؟

نمک تصفیه شده سودمند یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت وساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است. این ماده به مقدار محدود مورد نیاز بوده و مصرف متعادل آن لازم است. به طور مثال در هنگام اسهال و استفراغ و یا فعالیت شدید بدنی و در هوای گرم با مصرف کمی نمک می توان املاح از دست رفته بدن را جبران کرد.

نمک تصفیه شده یددار سودمند از بهترین نوع نمک های خوراکی می باشد که استفاده از آن به صورت روزمره در تمامی غذا ها لازم می باشد.از آن جایی که ید از عناصر کمیاب می باشد و بدن انسان به آن نیاز ضروری دارد لازم است که هر شخصی به میزان کم از آن بهره برد تا دچار بیماری های ناشی از کمبود ید نگردد.

علاوه بر نمک باید گفت که پیاز  نیز یکی از محصولاتی است که با ضد عفونی کردن محیط کمک می نماید.به همین سبب لازم است همه افراد از نمک تصفیه شده سودمند استفاده کنند هر چند که ید مورد نیاز را می توان از غذا های دریایی و هم چنین لبنیات نیز تامین کرد.لازم به ذکر است که نمک تصفیه شده یددار سودمند  از هرگونه ناخالصی مانند شن گچ و غیره به دور است و حاوی املاح مفید برای بدن می باشد.

نمک تصفیه شده سودمند
نمک سودمند

چه مقدار نمک میتوانیم مصرف کنیم؟

در حال حاضر مصرف نمک تصفیه شده سودمند بویژه در غذاهای آماده به میزان زیاد مورد استفاده قرار می گیرد در کشور ما بالا است. طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک پنج گرم است. این درحالیست که میزان مصرف نمک در کشور 2 تا 3 برابر این مقدار برآورد شده است. نمک دریافتی شامل نمک نمکدان، نمک موجود در مواد غذایی و نمک اضافه شده به غذا در زمان طبخ است.

نمک خوراکی باید از نوع یددار و تصفیه شده باشد. نمک های تصفیه شده یددار سودمند به دلیل خلوص بالا میزان ید را بهتر و به مدت بیشتر حفظ می کنند. برای حفظ ید در نمک، باید نمک را دور از نور و رطوبت و در ظرف در بسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه های رنگی و تیره نگهداری کرد و جهت اضافه کردن آن به غذا در زمان طبخ، نمک را در انتهای پخت اضافه کرد تا ید آن در حداکثر مقدار حفظ شود.

با این حال، نمک یددار تصفیه شده نسبت به سایر انواع نمک برتری دارد، اما باید دانست که نمک یددار تصفیه شده سودمند بسیار بهتر از دیگر نمکها می باشد . به همین دلیل سرآشپزها آن را ترجیح می دهند زیرا چسبندگی بهتری به پوست، هم برای ماهی و هم برای گوشت دارد و این پایبندی نه تنها فرآیند چاشنی را بسیار آسان تر و ساده تر می کند، بلکه به مسئول غذا اجازه می دهد تا به راحتی مقدار مناسب نمک را در غذا قرار دهد.

نمک تصفیه شده سودمند چگونه نمکی است؟

نمک خوراکی به صورت جامد و محلول در آب وجود دارد که نمک تصفیه شده یددار سودمند به صورت بلوری شکل است و مزه شوری دارد که بدون بو نیز می باشد.

نمک تصفیه شده یددار سودمند به غیر از مصرف روزانه در غذا ها در صنایع غذایی و کنسرو سازی نیز کاربرد دارد همچنین در صنعت دارو به صورت سرم مصرف می گردد.

مقدار مصرفی نمک تصفیه شده یددار برای هر شخص روزانه 3 تا 5 گرم می باشد و لازم است برای حفظ ید آن را در ظروف در بسته و دور از نور نگهداری نمود.

ناگفته نماند که نگهداری نمک تصفیه شده یددار در طولانی مدت باعث کاهش ید و یا حذف ید موجود در آن می گردد بنابراین لازم است که در مدت زمان کوتاه تری مصرف گردد.

نمک بسته بندی سودمند
نمک تصفیه شده سودمند

تامین ید مورد نیاز بدن با نمک تصفیه شده سودمند

نمک‌های تصفیه شده سودمند به علت زدوده شدن آلودگی‌ها و باکتری‌های آن، انتخاب سالم‌تر و بهداشتی‌تری برای مصرف خوراکی است. به‌خصوص که با مصرف این نوع نمک، ید مورد نیاز بدن نیز تأمین خواهد شد. استفاده از ید در نمک بسیار تصمیم درستی بود؛ زیرا نمک‌های خوراکی تصفیه شده خلوص بالایی دارند و می‌توانند ید را بهتر و در مدت‌زمان بیشتری حفظ کنند.

اما در نظر داشته باشید که برای پایداری بیشتر ید بر روی نمک، بهتر است آن را دور از نور آفتاب، رطوبت و در داخل ظرف‌های تیره رنگ و از جنس سفال، شیشه یا پلاستیک نگهداری کرده و همچنین در هنگام طبخ غذا، پس از جوش خوردن آن و در انتهای طبخ، نمک را اضافه کنید. در صورت گذشت زمان بیشتر از یک سال، ممکن است میزان یدهای موجود در نمک کاهش یابد.

برای سالم بودن چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

میزان نمک مجاز مصرفی، کمتر از  5گرم (کمتر از1قاشق مرباخوری) در روز در افراد کمتر از  50 سال است. افراد بالای 50 سال و بیماران قلبی و مبتلا به فشارخون بالا باید کمتر از 3 گرم در روز نمک مصرف کنند.

تا حد امکان، نمک مصرفی خود را کاهش دهید و البته نمک مصرفی شما باید از نوع تصفیه شده یددار باشد.

از منابع مهم نمک، تنقلات شور مانند چیپس، پفک، انواع ساندویچ ها و غذاهای آماده، سس کچاپ، بیسکوییت، غذاهای بسته بندی شده و کنسروی است که می بایست مصرف آن ها را محدودتر کرد.

مصرف غذاهای تهیه شده در منزل و تنقلات سالم (میوه، آجیل خام و بدون نمک، ساندویچ های تهیه شده در منزل) در مدارس و مهدکودک ها جایگزین مناسبی برای غذاهای آماده هستند.

به جای نمک، از چاشنی های جایگزین مانند آب لیمو، آب نارنج و آبغوره کم نمک و سبزی های معطر استفاده کنید.

از آن جا که نان مهم ترین غذای مصرفی مردم ایران است، درصد قابل توجهی از نمک دریافتی مردم کشور ما از نان است. همچنین طبق تحقیقات انجام شده، پنیر یکی از منابع اصلی دریافت نمک ایرانیان است. پنیر و نان های کم نمک مصرف کنید.

پنیرهای فله ای نسبت به پنیرهای بسته بندی شده نمک بیشتری دارند.

غذاها را به صورت کم نمک تهیه کنید و مصرف غذاهای کنسروی را محدودکنید.

درمان های غیردارویی مانند تغذیه سالم و ورزش مناسب، نقش بسیار موثری در کنترل پرفشاری خون دارند.

به یاد داشته باشید: اگردر 100 گرم ماده غذایی بیش از یک و نیم گرم نمک وجود داشته باشد پر نمک محسوب میشود و اگر این مقدار کمتر از سه دهم گرم باشد کم نمک تعریف می شود.

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *