فروش سنگ نمک صادراتی داخل جانبو بک


سنگ نمک چیست؟

سنگ نمک که با نام هالیت نیز از آن یاد می‌شود، همان کانی سدیم کلراید (NaCl) است. با توجه به نوع ناخالصی‌هایی که در این کانی وجود دارد، انواع آن دارای رنگ‌های خاصی هستند: وجود آهن باعث پدید آمدن رگه‌های قرمز در سنگ نمک می‌شود، در حالی که بودن رگه‌های زرد و نارنجی در آن حاصل وجود منگنز است.

ناخالصی‌های موجود در سنگ نمک اصل

ویژگی یک سنگ نمک اصل را باید در شور و براق بودن و بوی خشک آن دانست. اگرچه سنگ نمک غالبا بی‌رنگ یا سفید رنگ است اما از آنجایی که مانند بسیاری از مواد معدنی دیگر مقداری ناخالصی نیز در آن وجود دارد، بسته به نوع و مقدار این ناخالصی، سنگ نمک‌های رنگی هم در طبیعت یافت می‌شود:

  • سنگ نمک سفید برفی: حاوی گچ آهک و سرب
  • سنگ نمک زرد: حاوی گوگرد
  • سنگ نمک قرمز جگری: حاوی منیزیم
  • سنگ نمک سیاه: حاوی کلسیم

 

کاربرد و موارد مصرف سنگ نمک

سنگ نمک در سه نوع خوراکی، تزئینی و صنعتی کاربرد دارد. سنگ نمک تزئینی به منظور استفاده از خواص درمانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربردها و موارد مصرف سنگ نمک بسیار گسترده است. در ذیل به ۳ کاربرد اصلی این ماده اشاره می‌کنیم:

  1.  سنگ نمک خوراکی

سنگ نمک در واقع شکل اولیه استخراج شده نمک است. این سنگ نمک پس از دانه‌بندی شدن و فراوری ممکن است برای مصارف خوراکی آماده و روانه بازار گردد. ممکن است در فراوری نمک خوراکی به آن ید نیز افزوده شود. البته نمکی که از دریا استخراج می‌شود به طور طبیعی حاوی مقادیری از عنصر ید می باشد.

۲٫نمک صنعتی

سنگ نمک علاوه بر مصارف خوراکی، در صنایع مختلف نیز کاربرد دارد. در واقع ادامه حیات صنایع بدون استفاده از این ماده معدنی باارزش غیرممکن است. از نمک صنعتی در موارد مختلفی نظیر دباغی پوست، اسیدسازی، تولید مواد بهداشتی و شوینده، تهیه خوراک دام و طیور، تولید شیشه، پلی استر، پلاستیک، محصولات رزین و … استفاده می‌شود.

۳٫خواص درمانی سنگ نمک

سنگ نمک، ماده‌ای با خواص درمانی اعجاب‌انگیز است که تمامی رمز و راز آن نیز در یون‌های منفی ساطع شده از آن نهفته است. این ذرات باردار کوچک تأثیری خارق‌العاده در افزایش جریان خون به مغز دارند که در نتیجه آن سطح هوشیاری و آگاهی فرد افزایش و کسالت و خواب‌آلودگی او کاهش می‌یابد. علاوه بر این، یون‌های منفی ساطع شده از سنگ نمک به دلیل توانایی جذب میکروب‌‌ها و آلودگی‌های موجود در هوا عامل مهمی در کاهش آلرژی افراد نیز محسوب می‌شود. ویژگی‌های منحصر به فرد درمانی سنگ نمک باعث شده تا استفاده از آن چه در اشکال تزئینی و دکوراتیو و چه به صورت طبیعی و دست‌ نخورده در اماکن مسکونی و کاری رواج فزاینده یابد.

۴٫استفاده از سنگ نمک در دکوراسیون

وجود ناخالصی‌های مختلف و شرایط تشکیل سنگ نمک، موجب شده است تا سنگ نمک با ظاهر و رنگ مختلف در طبیعت یافت شود. همین امر موجب شده تا از سنگ نمک برای تزئین منزل و محل کار نیز استفاده شود. محصولات مختلفی تزئینی نظیر چراغ خواب، دیوار نمکی، مجسمه نمکی و … به این منظور ساخته می‌شوند. مردم با خرید این محصولات هم به تزئین منزل یا محل کار خود می‌پردازند و هم از خواص درمانی سنگ نمک بهره می‌برند.

شرایط نگهداری سنگ نمک

سنگ نمک قدرت زیادی در جذب رطوبت دارد. به همین دلیل نگهداری آن در محیطی خشک ضروری است. در ضمن نباید این ماده معدنی را در مجاورت با سطوح فلزی قرار داد چرا که باعث رخنه ذرات فلز به درون آن می‌شود.

از شرایط نگهداری سنگ نمک می‌توانیم به موارد ذیل اشاره کنیم:

  1. نور آفتاب: سنگ نمک را نباید مقابل نور مستقیم آفتاب نگهداری کنید.
  2. رطوبت: سنگ نمک قدرت جذب رطوبت بالایی دارد، بنابراین آن را در محل خشک نگهداری کنید.
  3. فاصله گذاری تا دیوار: رعایت فاصله حداقل ۳۰ سانتی متری تا دیوار الزامی است.
  4. شرایط محیطی: سنگ نمک باید به دور از انواع مواد آلاینده شیمیایی و گرد و غبار باشد.
  5. فاصله تا سطوح فلزی: سنگ نمک هرگز نباید با سطوح فلزی مثل ستون ساختمان در تماس باشد.

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *